Innehåll
1. Allmänt
Genom ett inköp från BADER accepterar du våra Allmänna affärsvillkor. De Allmänna affärsvillkoren gäller när kunden köper en vara från BADER, med undantag för när kunden och BADER skriftligen har enats om annat. Du accepterar även behandlingen av dina personuppgifter som beskrivs nedan.
För dig som konsument gäller konsumentköplagen samt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. BADER tillämpar de tvingande bestämmelser som framgår av gällande lagstiftning. Ytterligare information om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL) och konsumentköplagen finns på Konsumentverkets webbplats.
Som konsument har du möjlighet att klaga till Allmänna reklamationsnämnden. Du kan även få hjälp av kommunens konsumentrådgivare och Konsumentverket www.konsumentverket.se. Du kan även använda EU-kommissionens webbportal för tvistlösning. Alla tvister måste lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller EU-kommissionens tvistlösning på nätet (EU ODR).
Allmänna reklamationsnämnden: www.arn.se
Box 174, 101 23 Stockholm,
EU-ODR: https://ec.europa.eu/odr
Denna portal ska i första hand användas av kunder med hemvist utanför Sverige. Länk till portalen: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
2. Beställning
2.1 Beställningar görs via bader.se. För att kunna beställa måste du vara över 18 år eller ha tillstånd från vårdnadshavare. Vi levererar endast till svenska adresser.
2.2 Uppgifterna du hittar i vår katalog och på vår webbplats, inklusive pris och lagerstatus, är inte bindande. Denna information är endast ett erbjudande till dig att lämna en order till oss. Ett bindande avtal kommer till stånd först när du har fått vår orderbekräftelse.
3. Orderbekräftelse
3.1 Så snart du har skickat din beställning får du ett meddelande om att vi mottagit beställningen samt dessa Allmänna affärsvillkor i utskrivbar form. Därefter skickar vi en orderbekräftelse. Har du inte fått någon orderbekräftelse efter att du klickat på ”Köp” eller om orderbekräftelsen är felaktig vänder du dig till kundtjänst.
3.2 Vi reserverar oss rätten att neka din lagda order och inte ingå ett köpeavtal med dig, i fall vi noterar att det förekommer något tryck- eller skrivfel på vår hemsida, samt om en beställd vara är slutsåld. Har vi nekat en beställning eller inte skickat dig någon orderbekräftelse uppkommer inget avtal mellan oss. I så fall är du inte längre bunden av din beställning. Eventuell direktbetalning eller kortbetalning som du gjort i förskott vid beställningen kommer då att betalas tillbaka så snart som möjligt.
4. Produktinformation
4.1 Produktinformationen i nätbutiken är alltid på svenska.
4.2 Vi bemödar oss alltid om att lämna så detaljerad produktinformation som möjligt. I undantagsfall kan dock avvikelser förekomma. Vi rekommenderar dig därför att alltid kontrollera att produkten motsvarar det som avtalats.
4.3 Alla bilder ska betraktas som illustrationer. Vi kan inte garantera att bilderna alltid återger varans exakta utseende. Eftersom olika bildskärmar och individuella bildskärmsinställningar påverkar färgåtergivningen kan vi inte garantera att nyanserna på varorna överensstämmer med bilderna du såg när du besökte vår webbplats. Varornas utseende kan i vissa fall variera. I händelse av diskrepans mellan bilden av varan och den skriftliga informationen har den skriftliga informationen företräde. BADER reserverar sig för att fel kan förekomma i uppgifterna eller specifikationerna avseende alla produkter i sortimentet. Tyvärr är vissa bruksanvisningar på andra språk än svenska.
Merparten av våra produkter har engelska eller tyska bruksanvisningar. För mer information om produkterna hänvisar BADER till respektive tillverkare.
5. Priser
5.1 Alla priser i vår katalog och på vår webbplats anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. För alla beställningar tillkommer en fraktavgift (för närvarande 50 kronor vid avhämtning hos postombud och 90 kronor vid hemleverans). Beställningar från 700 kronor skickas fraktfritt.
5.2 Vid betalning avrundas alla belopp till närmaste hela krona.
5.3 Vi kontrollerar löpande att korrekta priser är angivna. Innan beställningen blir bindande kan priserna därför när som helst ändras. Vi reserverar oss rätten att neka din lagda order och inte ingå ett köpeavtal med dig, i fall vi noterar att det förekommer något tryck- eller skrivfel på vår hemsida, samt om en beställd vara är slutsåld. Även om vi har skickat dig en orderbekräftelse är vi aldrig bundna av en prisuppgift som du insett, eller borde ha insett, är felaktig.
6. Betalning
6.1 Som kund är du medveten om och accepterar att ett köp hos BADER medför en betalningsskyldighet. Ett köp hos oss är säkert och enkelt. Du kan betala med kreditkort, via PayPal eller med Klarna.
6.2 Betalningsalternativ
6.2.1 Betalningar med kreditkort
Du kan betala snabbt, enkelt och säkert med kreditkort på BADER. Vi erbjuder dig den högsta säkerhetsnivån genom toppmoderna krypteringstekniker (3D-secure). Om du betalar med kreditkort kommer ditt konto att debiteras efter att beställningsprocessen har slutförts. Under beställningsprocessen behöver vi kortnummer, utgångsdatum, kreditkortsföretag och kortets kontrollsiffra.
6.2.2 Betalning via PayPal
Betalning kan göras via PayPal genom de olika betalningssätt som PayPal erbjuder från en tid till en annan – vilket kan inkludera betalningar via bankkonto, kredit- eller betalkort. För att betala via PayPal behöver du ha ett konto registrerat hos PayPal. När du betalar via PayPal kommer PayPals tillämpliga betalningsvillkor gälla för din betalning. Du hittar PayPals betalningsvillkor här:
https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/ua/legalhub-full?locale.x=sv_SE.
6.2.3 Betalningar med Klarna
a. Klarna faktura / delbetalning
Som kund kan du välja betalning mot faktura från Klarna med betalning inom 30 dagar. Du kan även dela upp fakturabetalningen via ett Klarna-konto. I det fallet ansvarar Klarna AB för kreditupplysning, meddelanden och mottagande av betalning. Observera att en fordran i dessa fall överförs till Klarna AB. Vid försenad betalning debiteras en påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt Klarna AB:s allmänna affärsvillkor. De fullständiga affärsvillkoren hittar du på
www.klarna.com/se/villkor/.
b. Klarna Direkt
Med Klarna Direkt betalar du bekvämt direkt i kassan med mobilt Bank-ID. Beloppet dras från kontot 1–2 dagar efter att varan skickats. Aktivera tjänsten genom att anmäla dig till Klarna och registrera ditt konto. Hur Klarna fungerar kan du läsa här
www.klarna.com/se/hur-funkar-det/.
6.2.4 Betalning med faktura
Ta god tid på dig att betala, för hos BADER behöver du inte betala din faktura efter 14 dagar som vanligt, utan kan betala hela fakturabeloppet inom 30 dagar efter fakturadatum. Observera att betalning på faktura förutsätter god kreditvärdighet.
6.3 Avgifter för betalningen:
Klarna Direkt – Ingen avgift
Klarna faktura (30 dagar) – Ingen avgift
Klarna delbetalning – Avgifter tillkommer, se Klarna
7. Erbjudanden
7.1 Har du en rabatt- eller presentkortskod eller ett annat erbjudande, gäller dessa endast enligt de villkor som anges i samband med rabatt, presentkort eller annat erbjudande. Alla giltiga rabatter och presentkort visas tydligt i kassan innan du slutför din beställning. Om de rabatter som visas i kassan inte överensstämmer med de du anser dig ha rätt till vänder du dig till kundtjänst innan du slutför din beställning.
7.2 Koder kan inte kombineras med varandra och gäller inte för artiklar som är märkta med kampanjpriser såvida inte annat anges.
8. Leverans
8.1 BADER levererar endast inom Sverige. Leverans sker per post till postombud, paketet skickas med PostNord till det postombud som angivits via SMS. Du kan även beställa hemleverans.
8.1.1 Så snart din beställning har packats och skickats får du information om försändelsen per e-post (förutsatt att vi har din e-postadress). Om paketet skickas med PostNord, har du dessutom möjlighet att spåra din försändelse via tjänsten "Track and Trace".
8.2 Leveranstid
8.2.1 Leveranstiden beror på vart paketet ska skickas inom Sverige. Leveranstiden beror även på om produkten finns i lager eller inte. På produktsidan hittar du information om förväntad leveranstid.
8.2.2 Leverans sker normalt inom 3–5 arbetsdagar efter beställning, förutsatt att produkten finns i lager. Om din beställning måste delas upp betalar du enbart en leveransavgift. Varan levereras till närmaste postombud där den ligger kvar i 7 dagar. När leveransen hämtas måste giltig legitimation uppvisas. Skadade försändelser eller saknade produkter ska anmälas på plats eller så snabbt som möjligt efter att du fått försändelsen. På begäran sker leveransen hem till dig (till husdörren).
8.2.3 Vi strävar alltid efter att leverera de varor du beställt så snabbt som möjligt. Skulle vi vid något tillfälle inte kunna leverera inom avtalad tid så informerar vi dig så snabbt som möjligt om anledningen till förseningen och meddelar dig en ny leveranstid.
8.2.4 Skulle leveransen bli försenad utan att du har fått ovanstående information ber vi dig omgående ta kontakt med oss så att vi kan reda ut vad som orsakat förseningen.
8.2.5 Om en försening är av avgörande betydelse för dig har du eventuellt rätt att häva köpet. Om det är särskilt viktigt att du får varan inom en viss tid ber vi dig meddela oss detta omgående. Mer information rörande reklamationer hittar du nedan.
8.3 Fraktkostnader
8.3.1 Från ett beställningsvärde på 700 kronor efter avdrag för rabatt, står vi för frakten. I övriga fall visas kostnaden i kassan, den uppgår till 50 kronor eller 90 kronor vid hemleverans.
8.4 Ej avhämtade paket
8.4.1 Om du inte hämtar ditt paket inom 7 dagar (se punkt 8.2.2) och det skickas tillbaka till oss, förbehåller vi oss rätten att debitera en avgift på 150 kronor.
8.4.2 Observera att om ett paket inte hämtas ut eller en leverans inte tas emot kan ångerrätten inte tillämpas. Ytterligare information om ångerrätten hittar du i punkt 10.
9. Ändring och avbeställning
9.1 Enligt konsumentköplagen har du rätt till avbeställning fram till att du fått varan, men du är skyldig att betala kostnaderna och ersätta oss för rimlig förlust som uppkommit genom avbeställningen.
9.2 Om du ändrat dig har du även möjlighet att använda dig av ångerrätten, se utförliga villkor om ångerrätten i punkt 10.
9.3 En slutförd beställning kan tyvärr inte ändras i efterhand, utan endast avbeställas, med undantag för om din beställning ännu inte vidarebefordrats till orderbehandling och paketering.
10. Ångerrätt
10.1 Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att varan mottagits, den så kallade ångerfristen. Om du vill ångra ditt köp måste du informera oss om det inom ångerfristen. Av meddelandet ska det klart framgå vilket köp det rör sig om och att du vill ångra köpet.
Här (ladda ner ångerformulär) hittar du Konsumentverkets blankett.
10.1.2 Vänligen skicka meddelandet till service@bader.se. Vi skickar dig en bekräftelse. Har du inte fått bekräftelse – kontakta kundtjänst.
10.1.3 Ångerrätten gäller inte om du inte hämtar ut paketet. Se punkt 8.4.2.
10.1.4 Varan ska returneras inom 14 dagar från ångermeddelandet. Det räcker att varan har skickats inom fristen.
10.1.5 Undantag: Ångerrätt gäller inte om försegling brutits på hygienartiklar.
10.1.6 Varan ska returneras komplett, gärna i originalförpackning, med alla tillbehör.
10.1.7 Du får prova produkten men inte använda den mer än nödvändigt för att bedöma egenskaper och funktion.
10.3.3 Om du returnerar en vara i försämrat skick, kan vi göra ett värdeminskningsavdrag.
10.3.4 Om du köpt ett erbjudandepaket måste hela paketet returneras.
10.3.5 Om delar eller tillbehör saknas, eller varan är använd, förbehåller vi oss rätten att justera återbetalningen.
10.3.6 Returer bekostas av dig, men du kan använda vår retursedel (50 kr) som dras av i efterhand.
10.3.7 Om du ordnar retur själv, skicka till:
BADER Mode & Livsstil AB
c/o PostNord
Vevaxelgatan 8
212 41 Malmö
10.4 Återbetalning
10.4.1 Vi återbetalar allt utom returfrakt så snart vi fått tillbaka varan eller bevis på att den är skickad.
10.4.2 Vid delretur återbetalas endast motsvarande produktvärde.
10.4.3 Om vår retursedel används debiteras 50 kronor.
10.4.4 Återbetalning sker senast 14 dagar efter att vi fått varan eller bevis på retur.
10.4.5 Återbetalning sker till samma konto eller kort som användes vid köpet.
11. Retur- och bytesrätt
11.1 Du betalar endast en returkostnad (för närvarande 50 kronor per returpaket) om du vill byta eller returnera en eller flera artiklar. Du har 14-dagars retur- eller bytesrätt från det datum du fick försändelsen.
11.2 Returnera varan i oförändrat skick, gärna i originalförpackning. Använd retursedeln. Om det är fel på en artikel eller om fel artikel levererats står BADER för returkostnaderna.
11.3 Vid delretur ersätts inte fraktkostnader eller postförskottsavgifter.
12. Reklamationer
12.1 Om en produkt är bristfällig eller om leveransen är felaktig eller försenad kan du reklamera köpet. Du kan då ha rätt att kräva reparation, ny leverans, prissänkning eller ersättning, eller att häva köpet.
12.2 Skicka ditt reklamationsmeddelande till service@bader.se och ange ordernummer och köpuppgifter.
12.3 Reklamationen måste göras inom skälig tid efter att felet upptäckts – senast tre år och två månader efter köp.
12.4 Vid transportskada, anmäl direkt till transportör eller postombud och dokumentera skadan.
12.5 Vid godkänd reklamation står vi för returfrakt. Saknar du retursedel, kontakta kundtjänst.
12.6 Returnera själv till:
BADER Mode & Livsstil AB
c/o PostNord
Vevaxelgatan 8
207 06 Malmö
12.7 Alla kostnader kopplade till godkänd reklamation återbetalas. Delreklamationer ger dock inte rätt till full fraktåterbetalning.
12.8 Återbetalning sker inom 14 dagar efter mottagen vara. Om återbetalning ej är möjlig kontaktar vi dig.
12.9 BADER ansvarar inte för:
- Fel från icke-auktoriserad användning eller modifiering
- Användning som strider mot manual eller instruktion
- Normalt slitage och förbrukningsmaterial
13. Personuppgifter
13.1 BADER Mode & Livsstil AB (org.nr 559425–6751) är personuppgiftsansvarig.
13.2 Personuppgifter används för att hantera din beställning, betalning och kommunikation. Vid samtycke används uppgifter för nyhetsbrev, sms eller postutskick. Se mer under “Dataskydd” på vår webbplats.
13.3 Hantera dina inloggningsuppgifter säkert. Om någon får tillgång till dem är du betalningsansvarig för beställningar. Vid misstanke – kontakta oss omedelbart.
14. Tvister och jurisdiktion
14.1 Dessa villkor regleras av svensk lag.
14.2 Vid tvist kontaktar vi dig för en lösning.
14.3 Vid olösta tvister kan du vända dig till:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174, 101 23 Stockholm
www.arn.se
15. Avtalspartner
Ditt köpeavtal ingås med:
BADER Mode & Livsstil AB
Adress: Valhallavägen 185, 102 52 Stockholm
Tel. kundtjänst: 010 332 00 02
E-post: service@bader.se
Öppettider:
Måndag – fredag kl. 09.00–17.00.
Organisationsnummer: 559425-6751
16. EU:s produktsäkerhetsförordning
Den information som krävs enligt EU:s produktsäkerhetsförordning finns på respektive produktsida.